Filmterápia - referencia

Mindenkinek van saját története, saját szava, saját reménye. A saját út bejárásához célokat és segítő csapatot kell találni. Ez volt a mottója a 2016. november 25-26. programhétvége filmes foglalkozásainak Kiskunfélegyházán a Kossuth Lajos Szakképző Iskola és Kollégiumban.

Az Arany János Kollégiumi-Szakközépiskolai Program hétvégi rendezvényén három irodalmi-filmes foglalkozáshoz csatlakoztak a diákok. A filmvetítéseket diasorokon felkínált, a filmélményt közelebb hozó szempontok bemutatása előzte meg Jókainé Molnár Katalin irodalomterapeuta narratívájával.

A Saját szavak (rendezte Richard LaGravense, 2007) című film megtekintése után három kiscsoportban folytatódtak a beszélgetések négy pedagógus vezetésével. A diákok véleményt mondtak erőszakos helyzetekkel kapcsolatos élményeikről, azok kezeléséről, konfliktusos kapcsolataikról, vitarendezési megoldásaikról. Meséltek saját csapataikról, értékes kapcsolataikról, a családról, barátokról. Felmerült még, hol szeretnének lenni pár év múlva és merre tartanak mostanában?

A Radio (rendezte Mike Tollin, 2003) című film kapcsán szóba került egymás megítélésének kérdése a külső tulajdonságok és a belső értékek alapján. Négy kiscsoportban, hét pedagógus segítségével keresték a diákok a választ olyan kérdésekre, mint a személyek közötti kommunikáció, a „jó csapat” szerepe, saját élet fordulópontjaihoz érkezés, továbblépés megtervezése.

A Billy Elliot (rendezte Stephen Daldry, 2000) című film utáni beszélgetéseken a kapcsolatok fejlődéstörténetét fejtegették a diákok három kiscsoportba rendeződve három pedagógus vezetésével. Sajátélményeket meséltek álmaikról és terveikről valamint arról, mennyire elszántak az újratervezésre, ha új célok vagy lehetőségek nyílnak számukra. Szóba került az agresszív viselkedés és annak simítása, valamint a kamaszok és a felnőttek mindennapi feszültségei. Olyan kérdésekre is választ kerestünk, mint a munka vagy munkanélküliség, jó fizetés vagy nélkülözés, az eltérő életkörülmények feszültsége, a traumák feldolgozása, áldozatok, önfeláldozás, motiváció, önmegvalósítás.

A kiválasztott filmek tetszettek a diákoknak. Bevonódtak a cselekménybe és sokuk számára javítókulcsként, mintaként szolgált a történet, illetve a szereplők viselkedése. A beszélgetések, és az írásban kért kilépőkártyák tapasztalatai is azt mutatták, hogy a filmek személyes élményt nyújtottak és valamennyi téma alkalmasnak bizonyult a közös továbbgondolkodásra. Számos esetben egyénre szabott üzenetet találtak a diákok. Sok válaszból kitűnt, vannak akik eddigi céljaikat szeretnék megvalósítani és vannak, akik új tervet fontolgatnak valamelyik új élmény, vagy felismerés segítségével.

A beszélgetések tapasztalatait a kiscsoportok kollázsokon rögzítették szimbolikus képeket keresve közös témáikhoz; például az útkeresés, gondok cipelése, család, barátok, problémamegoldás, szabad gondolatok, összetartás, tanulás, vigasztalás, ajándékok, jövőkép, hangulat_OK, saját utak, befogadás, összetartás, feszültségek, fájdalmak, szeretet, törődés címszavakhoz.

Remek beszélgetésekben volt részünk és az elkészült kreatív kollázsok bizonyára sokáig emlékeztetnek mindenkit a közös élményre.

 

 

Jókainé Molnár Katalin irodalomterapeuta

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

 

Budapest, 2016. november 28.

Ez a honlap sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmessé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. Bovebben.