Erasmus + BESZÁMOLÓ

Projektazonosító: 2019-1-HU01-KA102-060812

Pályázati kategória: Egyének tanulási mobilitása

Pályázati tevékenység: Szakképzésben tanuló diákok mobilitása
Résztvevők: 7 asztalos, 8 bolti eladó,
                   5 hegesztő, 4 szociális gondozó, 3 kömüves tanuló, 2 burkoló és 1 festő tanuló

Fogadó ország: Románia

Szakmai gyakorlat ideje: 2019. 10.05 – 2019.10.26
Szakmai gyakorlat helyszíne: Gheorgeheni – Gyergyószentmiklós
Projekt címe: Mégtöbb mesterség Kelet Európában

Erasmus + pályázat értéke a 2 szakmai mobilitásra összesen: 63 862 euró


A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma 2019-ben "Mégtöbb mesterség Kelet Európában" címmel és 2019-1-HU01-KA102-060812 kóddal ellátva az ERASMUS + EU-s pályázatnak köszönhetően 30 tanulónk vett részt Gyergyószentmiklósra 3 hetes szakmai gyakorlaton a 2019.10.05 és 10.26 közötti időszakban.

Később 21 tanuló ment Wroclawba Lengyelországba szintén 3 hétre.

A pályázat eredménye, hogy tanulóink egy számukra ismeretlen környezetben dolgozhattak, külföldi szakmai tapasztalatot szerezhettek és új munkakörülmények között, új helyzetekben próbálhatták ki magukat. Eközben önállóbbá, kezdeményezőbbé és hatékonyabb probléma megoldóvá váltak.

A Gyergyószentmiklósra érkező tanulók mindannyian legalább tízedik osztályosak vagy idősebbek, 8 lány és 22 fiú, vannak közöttük a választott szakmát már megszerzett és érettségi képzésre visszatérő tapasztaltabb tanulók is.

A tanulók szállása és étkezése a Szent Anna Gyermekvédelmi Központban történt, több éves együttműködés folytatásaként.

A pályázatból finanszíroztuk a tanulók utaztatását, étkezését, szállását, helyi utazási bérleteit, szabadidős program költségeit stb., így a fogadó cégeknek nem kellet költeniük semmire. Munkaruhát is hoztak magukkal a tanulók, ha nem volt saját, akkor adott nekik az iskola pl. köpeny, munkavédelmi felszerelések, sisak, munkavédelmi bakancs, munkavédelmi szemüveg stb. Ezentúl mégis volt olyan munkahely, ahol speciális esetekben a fogadó cég is adott további munkavédelmi eszközöket pl. füldugót.


Minden fogadó cég részéről volt egy kinevezett munkatárs, egy mentor, aki elmagyarázta, kiadta és számon kérte a feladatokat. Az első munkanap munkahelyi biztonság és baleset megelőzési felkészítést tartottak a tanulók számára, ami cégre szabottan a konkrét feladatokhoz kapcsolódott. Az iskolában is kaptak mindannyian előzetesen ilyen felkészítőt általános témákban és szakmailag specifikusan is.

Első napokban a cégek felmérték, hogy mit tudnak, miben van tapasztalatuk a tanulóknak és az alapján fokozatosan tovább terhelték, változatosabb munkafolyamatokba is bevonták őket az aktuális megrendeléseknek, adódó feladatoknak megfelelően.

A gyakorlat végén pedig értékelték a diákok munkájukat ECVET pontozási rendszer szerint, amiben részt vettek és segítettek a kísérő tanárok is. A kísérő tanárok a gyakorlat elején és az iskolából Gyergyószentmiklósra látogató Csabai Csaba Pál gyakorlatioktatás-vezető a szakmai gyakorlat közepén meglátogatták a cégeket és megfigyelték a diákok szakmai teljesítményét, kommunikációját, aktivitását és ápolták a létrejött kapcsolatot a fogadó cégekkel, további közös együttműködést készítve elő.

Érkezés után a szakmai tevékenység egy üzem és céglátogatási körúttal kezdődött. A tanulókat fogadta az ARBOR Vállalkozói Szövetség székhelyén annak ügyvezetője, Madaras Gyöngyvér, aki általános bemutatót tartott a Gyergyói – medence földrajzi, kulturális és turisztikai érdekességeiről valamint röviden mesélt a fogadó cégekről. Ezután a tanulók busszal közösen körbejárták és megismerték az üzemeket és a fogadó cégeket, intézményeket átfogó képet kapva a fafeldolgozó iparról, a boltokról, a kőműves kinti munkát végzők telephelyeiről és az idősek otthonáról. A körútnak és látogatásoknak köszönhetően könnyebben össze tudták később hasonlítani saját tapasztalataikat a társaikéval, és a szakmájukban érintett cégek mellett a többi szakmáról és fogadó cégről is konkrét ismereteket szerezhettek az üzemlátogatásoknak köszönhetően.

A tanulók munkanaplót vezettek, amelyben leírták a mindennapi történéseket, szakmai feladatokat, élményeket. A 18 év alatti tanulók napi 7 órát, míg 18 év feletti társaik napi 8 órát dolgoztak.

A projekt végén nemzetközi szintű elismerést kapnak, "Europass"-t, amelyben megjelenik a mentorok szakmai értékelése is angol nyelven, amit a cégek hitelesítenek. A tanúsítvány mellett Oklevelet is kapnak a tanulók, amit szintén hitelesít a fogadó cég és a küldő iskola.

A  program részeként vezetői látogatásra október 16-án került sor, amikor az első rend kísérőtanárokat is felváltották újabbak és Csabai Csaba Pál gyakorlatioktatás-vezető meglátogatta a munkahelyeket, megfigyelhette miként teljesítenek a tanulók.

A program 3 hete alatt a szabadidős programokat a helyi partnerünk a Gyergyó Területi Ifjúsági Tanács segített megszervezni. Iskolánk testvériskolai együttműködést ápol a gyergyószentmiklósi Fogarassy Mikály Műszaki Liceummal, velük is voltak közös programjaink, velük tartottuk a pályázat kiértékelését és idén a Határtalanul pályázati rendszer keretében tanulmányi kirándulást valósítottunk meg a segítségükkel.

Külön köszönjük az ARBOR Vállalkozói Szövetség partnerségét, segítségét és a fogadó cégek nyitottságát, hogy lehetővé tették a program megvalósulását Gyergyószentmiklóson.


A Gyergyószentmiklóson megvalósult mobilitás értékelése

Kitűzött cél Megvalósulás Megvalósulás indikátorai Megjegyzés
30 tanuló 5 szakma 30 tanuló 7 szakma

Tanulói létszám rendben. 100%

A szakok között változás történt visszalépés miatt.

Érdemek, tapasztalat és magaviselet alapján választottuk be a pótszemélyeket.
Szakmai fejlődés és munkahelyek minősége Rendben.

Kis és középvállalkozások nagy tapasztalattal.

Munkahelyek minősége: 95%

Szakmai fejlődés: 90%

A tanulók mindenhol elégedettek voltak.

Legjobban a szociális, hegesztők gondozók.
Idegen nyelvi felkészülés – szak szavak – az iskolában.

Szakmai szótár felké-szülés itthon angol és német szakszavakkal.

Helyszíni magyar nyelvű segítség – 100% Idegen nyelvre ritkán volt szükség. Pontos kommunikáció + helyi tájszólás megismerése
Idegen nyelvi fejlődés és szakmai kommunikáció. Szókincs bővülés igen, de önálló társalgás idegen nyelven nem igazán. 60 %

Idegen nyelvre ritkán volt szükség.
Önálló közlekedés megtanulása Kisebb távolságok voltak: gyalog, helyi és regionális busz járatokkal, autó is rendelkezésre állt. 95%

Sokszor cégvezető hozta haza a tanulót vagy a kísérőtanár autóval.
Külföldi, határon túli kultúra felfedezése, érdeklődés a tanulók részéről. Rengeteg kulturális programra volt lehetőség. Ismerkedés a helyi gyerekekkel, ételekkel, tájjal, természeti és földrajzi adottságokkal.

Kultúra – 95%

Természet – 95%
Földrajzi adottságok – 95%

Étkezés – 90%

Részt vettek a tanulók a programokon és besegítettek a helyi gyerekotthon ház körüli dolgaiba + karitatív munka: asztal és padok.
Kulturális programokon való aktív részvétel Gyilkos-tói program
Buszos kirándulás a lovaglás,
Helyi programok
Összességében: 98%

Mindenkinek tetszett, találkozás a másik iskolai csapattal
Munkanaplók teljesítése Mindenki megírta, de azért javítani kellett 90% Elég keveset írtak, néha unták egyesek.
Mentorok segítőkészsége Minden cégnél segítőkészek voltak. 100%

Mindenki rendben
Mentorok idegen nyelvi tudása Segítettek ahol kellett

100% Mindenütt beszéltek magyarul és segítettek.
Szakmai motiváltság alakulása A változatos munka és a szervezett bemutatók: fakitermelés, peletgyár látogatás örömmel töltötték el a gyerekeket és motiváltak voltak. 95%

A saját szakmájában mindenki megerősödött, elköteleződött.
Szállás, étkezés, komfort, biztonság és helyismeret Finom házias ételekkel voltak ellátva bőséges mennyiségben. Kellemesen érezték magukat. 98% Elégedettek voltak. Repeta is volt bőven
Résztvevő tanulók közösségként való viselkedése Közösségként viselkedtek, sőt a helyi gyerekekkel is közösséget alkottak beszélgettek segítették egymást. 100% A szállás eloszlás és munkahelyek mentén jobban figyeltek egymásra.
Résztvevők érése, személyiségfejlődése – önállóság, a komfort zóna elhagyása Láthatóan fejlődtek, kezdeményeztek, megnyíltak, sikerélményeik voltak és barátkoztak. Új dolgokban próbálhatták ki magukat 100%

Az önálló munkavégzés, közlekedés és a környék fokozatos felfedezése megtette hatását.

Magyari Levente                                                                   Kiskunfélegyháza,

Nevelőtanár - pályázatíró, projektkoordinátor                        2020.01.09.

 

erasmus

Ez a honlap sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmessé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. Bovebben.