Tanári szakmai beszámoló Milánóból

Projektcím:Mesterségek Északon és Délen - MerÉszDé

Projektazonosító:2015-1-HU01-KA102-013413

Tanári beszámoló – Milánói szakmai gyakorlat

11 autószerelő és 4 karosszérialakatos diák

2015. október 25 – november 15

A fogadószervezet az első nap megtartotta számunkra a bemutatkozót és a szakmai valamint a kulturális ismertetőt. Megtudtuk, hogy Olaszországban főként az angolt beszélik. Később tapasztalhatták is a német nyelvet beszélő diákjaink, hogy ők nehezebb helyzetben vannak, mint azok akik angolul tudnak. Volt egy felkészítő a diákoknak az Erasmus + program fontosságáról, megtudtuk, hogy az olasz étel zöldséges és diétás, a „legjobb a világon”. Átbeszéltük, hogy a munka elején rendszerező feladatokat kapnak a tanulók és menet közben a jobbak majd összetettebb feladatokat is végezhetnek. Első nap sor került az általános munkavédelmi, szakmai és közlekedési előírások átismétlésére is Bajáki Imre szakoktató vezetésével.

A tanulók megkapták a dokumentumaikat és megtudták, hogy melyik tanuló csoportot melyik tutor és tanár fogja elkísérni a munkahelyre. Ezután kisebb csoportokra oszlottak és a kísérőikkel elmentek a munkahelyekre. Az első nap ismerkedéssel, a közlekedés kitanulásával és városnézéssel telt. Felfedezték a szállásnak helyet adó kisvárost,Saronno-t, majd csapatépítő foglalkozást tartottak egy parkban, ahol kicsit közelebbről is megismerkedhettek a résztvevők.

A kezdeti ismerkedő bizonytalanságok után kialakultak a végső munkacsoportok, ahol nagyon helyesen a tapasztaltabb, idegen nyelvet is beszélő technikusok mellé rendre kerültek fiatalabb „kezdő” tanulók is, hogy könnyebben boldoguljanak. A csak németül beszélő tanulóink kicsit hátrányban voltak, de ezt jól kompenzálták mutogatással, az okos telefonok és az internet, google fordító adta lehetőségekkel.

A munkahelyek eloszlása a következőképpen történt:

Desmolupo: Szekeres László, Gregus Sándor, Magó Zoltán

Ghezzi Moto: Konkoly Gábor, Lovas Richárd

M1 LAB: Mécs Gábor, Makai Dávid Antal

CLO: Masír Dániel, Vakulya  Gábor

FASSINA: Farkas Márk, Rácz  Zsolt

Fratelli Vitali: Tatár Imre, Miklós György, Farkas Balázs

Az első három Ducatti motorszalon és szerelőműhely volt, ahol a tanulók nagyon elégedettek voltak, hiszen számukra eddig ismeretlen és viszonylag drága motrokon próbálhatták ki szaktudásukat. Ha nem ment jól a szakmai értekezés akkor a google segítségével egyeztették az alkatrészek vagy a szerszám nevét. A másik három munkahely közül a Fassina Group emelkedik ki toronymagasan, hiszen ott 12 autómárka szalonja és szerelőműhelye működik és csúcstechnológiát használnak. Ezt a hatalmas infrastruktúrát és felszerelést figyelhették meg munka közben illetve, próbálhatták ki ellenőrzött körülmények között a legtapasztaltabb technikus diákjaink. Meg is voltak elégedve és rengeteg új élménnyel, tanulsággal tértek haza minden nap. A fennmaradó két munkahely munkagépek működtetését és karbantartását adta feladatul a kevesebb tapasztalattal rendelkező tanulóinknak, akik kivallóan ellátták a teendőket: megtakarították, csiszolták, lefestették, a munkára előkészítették és rendeltetésszerűen használták is a gépeket.  

A napi programot mindenki a munkahelyének megfelelően alakította. Elutaztak a metróval és néhányan még vonattal is a munkahelyre, ott dolgoztak délig. Délben volt egy ebédszünet, melyre hideg ételcsomagot a szállásról vittek. Délután munka végeztével visszautaztak a szállásra vacsorázni. A 18 év alattiak 1 órával kevesebbet dolgoztak, míg idősebb társaiknál előfordult, hogy csak este vacsorára értek vissza. Minden nap megírták Bakos Aranka kísérőtanár segítségével a munkanaplót.

Munka közben folyamatosan tanulták az angol és olasz szakkifejezéseket és volt, amikor ők tanították munkatársaiknak a magyar megfelelőt. A szakmai gyakorlaton résztvevő diákok többsége élményekkel és tapasztalatokkal gazdagabban, örömmel és jól eső fáradsággal fejezte be munkanapjait Milánóban.

A Desmolupo Ducati szervízben dolgozók szereltek önindítót, segítettek a Ducati legújabb versenymotorjának tesztelésében, és kicserélték a termosztátot is. Ezen túlmenően olajos tengelykapcsolót alakítottak át száraz tengelykapcsolóvá, esztergálniuk is kellett, hiszen az  új szárazkuplung nem volt megfelelő. A Ghezzi Moto Ducati szervízben dolgozó diákokat az ottani főnök a kötelező szerviz feladataival bízta meg, amiben olajcsere, olajszűrő és a lánc feszességének ellenőrzése szerepelt. A rátermettségüket és tudásukat is bizonyíthatták, hiszen  egy általuk kevésbé ismert csúcstechnológiás motorkerékpár motorját kellett szétszerelniük a legapróbb alkatrészeire, melyet az elkövetkező napokban ők maguk javítottak meg és raktak össze.

Szereltek továbbá olyan motort is, melyet egy kamion közvetlenül a gyárból hozott, és a különböző tartozékokat rá kellett szerelni. Voltak, akik egy új Suzuki GSX-R 750-es motor teljes összeszerelését  végezték, tükröket, kormányt, sárvédőt cseréltek, majd egy Piaggio Libertycityt takarították tisztára, hiszen az a motort eladták. Emellett egy katalizátort szétszedésével is megbízták az egyik tanulót, illetve a motron a kipufogót is le kellett csiszolnia, lefestenie, majd visszaszerelnie a motorra.

A szakmai gyakorlat második hetében Ágoston Tibor igazgató úr és néhány oktató szakmai látogatást tett Milánóban. Két fontos látogatásra került sor a munkahelyeken, ahol kifogástalan munkakörülményeket és rengeteg új gépet, eszközt, tapasztalati lehetőséget vehettek számba. Másnap egy közös kulturális program keretében meglátogatták a Sforza Kastélyt, majd este közös vacsora keretében beszélték meg a látottakat.    

Az utolsó hét zökkenőmentesen telt el, kialakultak a rutinok és mindenki élvezte a munkáját, a világváros adottságait, a nagyvárosi zajos életet és az olasz élet szépségeit.


Szakmai szocializációjuk során a tanulók fejleszthették érzelmi intelligenciájukat:

befogadó képességüket és az elfogadást, alkalmazkodást, kezdeményező boldogulást tették belső értékké. Megerősödött motivációjuk és az igényük az élethosszig tartó tanulásra mivel az elméleti és gyakorlati tudásukat, konkrét külföldi tapasztalatokkal fűszerezhették.

A diákok tapasztalatot szerezhettek egy jól működő cég – motorjavító vagy autómárka szalon működési struktúrájában.  A kísérő tanárok figyelemmel kísérték és feljegyzést készítettek a tanulók hozzáállásáról és munkájáról a mobilitás alatt, a hazaérkezést követően, írásban, egyenként értékelték őket.

Az értékelés 4 fő szempontja a következő: 1.) új szakmai gyakorlat megszerzése vagy régi elmélyítése, 2.) aktivitás, vállalkozó szellem a gyakorlatok alatt, 3.) kommunikációs hajlandóság, 4.) idegen nyelv használata. A célunk, e 4 tényező növekedésének elősegítése, és minél magasabb szintjének elérése volt, amit sikerrel nyugtáztunk.  

Kint tartózkodásuk során világlátásuk tágult, nyitottabbak lettek a más népek kultúrája, étkezési szokásai, temperamentuma és munkamorálja iránt. Mobilitásuk nőt. Ezután bátrabban és szívesebb utaznak. Megtanultak csapatban dolgozni és közös munkafolyamatban részt venni. Problémamegoldó képességük fejlődött, miközben szakmai szókincsük is bővült, szakmai tudásuk szilárdult.

            Hazatérésük után a diákok munkáját osztályoztuk, szakmai tapasztalatuk elismerésre került és átvehették az Europassokat, amivel később nemzetközi tapasztalatukat igazolhatják.

 

Zsigmond Erzsébet munkanaplója

Somogyi Nikoletta munkanaplója

Magyari Levente - nevelő                                                                 Kiskunfélegyháza,

Bajáki Imre   - szakoktató                                                                 2016. 02. 05

Ez a honlap sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmessé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához. Bovebben.