Back to top

Pénzügyekről bátrabban szakkör

Pénzügyekről bátrabban szakkör

 

A Pénzügyekről bátrabban program az életviteli kompetencia fejlesztése érdekében valósul meg intézményünkben. Célja a pénzügyi – gazdasági ismeretek bővítése, pénzügyi fogalmak megismerése, tudatos pénzügy magatartás fontosságának felismerése. A foglalkozásokat Orosziné Gulyás Mária Ildikó közgazdász tanár tartotta

Az első foglalkozások témája az elméleti megalapozás volt, megismerkedhettek a pénzügyi-gazdasági alapfogalmakkal, tudatosult bennük, hogy ők is a gazdaság szereplői. Ebből adódóan, mint gazdasági szereplők, gazdasági döntéseket hoznak akár egy hétköznapi bevásárlás alkalmával is. Ilyen alapfogalmak a kereslet –kínálat, eladó – vevő, termék – szolgáltatás, költség, haszon, piaci ár stb.

Ezek ugyan hétköznapi fogalmak, de a megalapozott gazdasági döntésekhez legalább az alapfogalmakat pontosan kell ismerniük a diákoknak.

Az elméleti megalapozás után a gyakorlatban is használták ezeket a fogalmakat egy hamburger elkészítéséhez szükséges árkalkuláció összeállításánál. Több csoportban folyt a munka.

A hamburger alapanyagaiért is meg kellett „dolgozniuk” , pénzzel kapcsolatos kérdésekre kellett helyesen válaszolniuk, az előző foglalkozás anyagából összeállított teszt alapján. Minden helyes válasz után a csoport egy alapanyagot választhatott az asztalon elhelyezett termékekből. A foglalkozást tartó tanár egységeket alakított ki, figyelve arra, hogy minden csoportnak lehetősége legyen legalább egy szendvics elkészítésére, hogy milyen gazdagon tudták a tanulók feltétekkel díszíteni a szendvicseket, az már a tudásuk része volt. Az egységek az érték alapján lettek képezve, de erről a tanulók nem tudtak. Megjelent a kifli, zsemle, kenyér, felvágott, téli szalámi, paprika, paradicsom, sajt, margarin húspogácsa.

Érdekes volt megfigyelni a választásuk sorrendjét. A kérdések megválaszolása után megbeszélték az alapanyagok árait. Meglepően tisztában voltak a kenyér, pékáru és margarin áraival, a zöldség árakat már nem ismerték és a húsféléket sem.

Ez után volt lehetőség a számolásra, minden csoport meghatározta a szendvics paci árát. Megbeszélték, hogy ez hogyan történjen, figyeljenek arra, hogy az árban megjelenjen a munkájuk költsége is..  A csoportok véleményt alkottak egymás szendvicseiről, hogy megvásárolnák-e.

Fegyelmezetten játszották végig a játékot, készítették el a kalkulációt és várták, hogy mi lesz a hamburgerek sorsa.

A hamburgerek természetesen a jól megérdemelt uzsonnájuk készét képezték.

A fenti játékos módszer segítségével a tanulók tapasztalatot gyűjtöttek arról, hogy mint a gazdasági szereplő hogyan tudja haszonnal értékesíteni az általa előállított terméket.

A program során a diákok több mint 100 gazdasági kifejezéssel találkoztak, betekintést nyerhettek a pénz és a gazdaság világába, ezáltal tágabb tér nyílt számukra ezekre vonatkozóan.